Hoe zichtbaar kan HRM zijn?

Hoe zichtbaar kan HRM zijn?

De situatie kun je niet beïnvloeden, je hebt alleen invloed op de manier waarop je ermee omgaat

16 en 17 april 2013  (in samenwerking met de NVP)

Er wordt veel gepraat over de positie van HRM. Als de processen geruisloos verlopen, is HRM de smeerolie van elke organisatie. Toch wordt de afdeling wordt nog vaak gezien als overhead en kostenpost, zodat HRM keer op keer zijn bestaansrecht beargumenteren. Wat je ook doet, soms heb je het gevoel dat je het nooit goed doet. Alleen praten over zichtbaarheid brengt HRM geen stap dichterbij de besluitvorming. De enige speler in het veld die de toegevoegde waarde kan laten zien is HRM zelf.

HRM staat voor de uitdaging om zijn bijdrage aan het bedrijfsresultaat zichtbaar te maken en het onduidelijke, vriendelijke of weinig zichtbare imago af te werpen. Er zijn verschillende oorzaken waarom de toegevoegde waarde van HRM niet voldoende uit de verf komt. Die oorzaken zijn deels verankerd in de structuur maar deels ook in HRM zelf. Van daaruit kan HRM de uitdaging aangaan om die oorzaken bij de bron aan te pakken.

Daarbij wordt gebruik gemaakt van verschillende technieken en interventies uit het socratisch coachen. De eerste dag wordt een stevige basis gelegd voor die interventies. Die interventies worden de tweede dag geïntegreerd om de toegevoegde waarde van HRM zichtbaar te maken.

Doel: U krijgt zicht op de eisen die de verschillende organisatieonderdelen aan HRM stellen en hoe het komt dat de toegevoegde waarde van HRM niet voldoende gezien wordt. U bent in staat om verschillende interventies uit het socratisch coachen toe te passen om uw persoonlijke impact te vergroten. U bent in staat om vanuit een helikopterview spanningsvolle situaties in het werk te analyseren, uw doel te bepalen en vervolgens de situatie te beheersen.

Doelgroep: HR-managers en –adviseurs, interne adviseurs, interne coaches, vertrouwenspersonen. Bij deelname wordt uitgegaan van goede beheersing van de reguliere gesprekstechnieken en een ‘open mind’. Daarnaast wordt gevraagd om ter voorbereiding enkele hoofdstukken uit het boek “Socratisch Coachen voor Leidinggevenden en HRM” te hebben gelezen.

Resultaat:

  • U bent in staat situaties die spanning oproepen snel en adequaat te analyseren en te onderkennen wat het effect daarvan is op uw eigen denken, voelen en handelen;
  • U bent in staat de bron van loyaliteitsconflicten te traceren en daar uw eigen keuzes in te maken;
  • U bent in staat patronen in communicatie te herkennen én samenwerkingsgericht te beïnvloeden;
  • U onderkent irrationele, blokkerende gedachten of overtuigingen, bij de ander of bij uzelf;
  • U bent in staat deze gedachten uit te dagen met behulp van socratische vragen of andere uitdaagtechnieken;
  • U bent in staat een manager of medewerker, die niet geholpen wil worden, in beweging te krijgen;
  • U hebt een duidelijke visie op de rol, positie en zichtbaarheid van HRM;
  • U bent vanuit die visie in staat effectief te beïnvloeden en een spanningsvolle situatie te beheersen.

 

Werkwijze: Tijdens de cursus wisselen korte inleidingen, discussie en zelfwerkzaamheid elkaar af. Vooral voor de oefeningen is veel tijd ingeruimd. De oefeningen concentreren zich op werkgerelateerde problematiek en eigen casuïstiek.

Duur: 4 dagdelen, 2 aaneengesloten dagen.

Aantal deelnemers:  Minimaal 4 - Maximaal 10 personen.

Opleidingsmateriaal:  Boek ‘Socratisch Coachen voor Leidinggevenden en HRM’ t.w.v. € 24.50 en hand-out. : Ter verdieping kan het basisboek “Socratisch Coachen” facultatief worden aangeschaft.

Prijs: € 895 excl. 21% BTW. (Voor NVP-leden: € 850 excl. BTW.) Hierin zijn begrepen:

  • verblijfskosten tijdens de training
  • uitrijkaart privé parkeergarage
  • lunch
  • het boek “Socratisch Coachen voor Managers en HRM*
  • uitgebreide hand-out.

Docent: Mw. drs. H. Veraart-Maas, HRM-adviseur, trainer en coach. Hilde Veraart-Maas is Master Practitioner EMCC NOBCO en schreef sinds 2006 diverse boeken over ‘Socratisch Coachen'.

Deelnemers: Minimaal 4, maximaal 10 personen.

Locatie: De training wordt gehouden in het Mercure Hotel Nieuwegein ****, Buizerdlaan 10, 3435 SB Nieuwegein. Het hotel is gunstig bereikbaar met openbaar vervoer en per auto. T: 030 - 6084122 W: http://www.mercure.com/nl/hotel-1164-mercure-hotel-utrecht-nieuwegein/index.shtml 

Als u in het hotel wilt (voor)overnachten, verzoeken wij u zelf te reserveren. Alle overige consumpties en verblijfskosten buiten de zaal of lunch komen voor eigen rekening; u dient deze zelf rechtstreeks met het hotel af te rekenen.

Meer weten? Of aanmelden? Neem gerust contact met ons op (veraart@xs4all.nl) of telefoon 070 – 3201084. Wij sturen u het aanmeldingsformulier graag toe.

Hebt u interesse in deze training, maar wilt u deze liefst in teamverband of binnen uw eigen organisatie volgen? Neemt u dan s.v.p. contact op/. Wij stemmen de mogelijkheden en casuïstiek graag af op uw eigen bedrijfscultuur en -beleid en houden graag rekening met uw specifieke wensen.