Onze visie op coaching

Mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden …
Hoe organiseer ik mijn tijd? Hoe kan ik beter met die collega uit de voeten? Hoe maak ik een team van mijn medewerkers? Reorganisatie, wat nu? Hoe kom ik uit dit dilemma? Waarom lukt die promotie maar niet? Herkent u dit soort netelige vragen? Dan kan een coach u helpen een passend antwoord te vinden!

Coachen draait om helpen. Ons uitgangspunt is dat u zelf weet wat goed voor u is. Daarom denken wij mét u, niet vóór u. Omdat adviseren maar zelden leidt tot de meest geschikte oplossing. Want wat goed lijkt vanuit onze ervaring en achtergrond, is niet per definitie goed voor u, in uw situatie.
Het beste dat een coach voor u kan doen, is u begeleiden bij uw eigen ontwikkeling. En wel door het stellen van vragen. Socrates leerde ons zo’n 2500 jaar geleden de kunst van het vragen stellen. Hij hanteerde daarbij niet bewust een methode, al heeft zijn aanpak wel een paar specifieke kenmerken:

  • een oprechte verwondering en nieuwsgierigheid: ‘socratische onwetendheid’. Niets wordt als vanzelfsprekend aangenomen, al getuigden zijn vragen wel degelijk van kennis.
  • het onderzoeken van iemands overtuigingen en hem, alweer aan de hand van vragen, helpen bij het ontwikkelen van een nieuwe overtuiging en een andere aanpak.

Zo werkt u zelf aan een passende oplossing. Belangrijker nog, het blijvende effect is, dat u op deze manier leert zélf uw eigen vragen en problemen te onderzoeken en op te lossen. Een ‘socratisch gesprek’ kun je namelijk heel goed met jezelf voeren!

Deze manier van werken, die wij “socratisch coachen” noemen, houdt in dat ons belangrijkste doel in elk coachingstraject is: onszelf overbodig maken.

 

Drie jaar na het volgen van de training Socratisch Coachen, schrijft een manager:

“Door jouw training socratisch coachen ben ik erg gegroeid, je hebt me zoveel inzichten gegeven...... in eerste instantie heel erg in mijn stijl van coachen. Bewuster, genuanceerder, de ander meer in zijn waarde laten. Door vragen stellen ben ik zoveel meer te weten gekomen, en daardoor de medewerkers op hun beurt weer over zichzelf...Zo heb ik me beter kunnen profileren...kregen we een positieve flow....Ik had veel aan het principe ‘mensen willen wel veranderen maar niet veranderd worden’. Niemand zit te wachten op ongevraagde adviezen of communicatieblokkerende opmerkingen maar je komt wel verder met oprecht willen weten en de ander ruimte geven om zelf oplossingen te vinden.

Nu, drie jaar later, wordt binnen de organisatie fors gereorganiseerd; het aantal managers wordt teruggebracht en de functie wordt veel zwaarder. Ik moest intern solliciteren en er volgden twee pittige gesprekken. Jouw nieuwe boek “Socratisch Coachen voor Leidinggevenden en HRM” heeft mij gesterkt in mijn overtuiging dat mijn stijl van leidinggeven waardevol is. Die had ik nog niet stevig zitten. Ik wist natuurlijk dat je als leidinggevende veel ballen in de lucht moet houden, of dat managers die niets weten van wat er op de werkvloer speelt funest zijn voor de organisatie.

Jouw visie heeft mijn stijl gelegaliseerd waardoor ik mijn visie op leidinggeven overtuigend kon neerzetten. Ik kon nu duidelijk onder woorden brengen wat ik al zolang aanvoelde maar moeilijk kon benoemen.
Daardoor, en misschien een beetje van mezelf:), maak ik nu een mooie stap verder binnen de organisatie.

Veel over mezelf......met heel veel dank aan jou!!!!”

M.K.